משימות מפגש הכשרה שני
1. מצגת אמת/שקר – מצגת נתיב האור-בטיחות בחשמל-אמת או שקר
המצגת משמשת לבדיקת הידע בכיתה וסיכום קצר של נושא הבטיחות.
***ילדי נתיב האור שעדיין לא עשו את משימות הבטיחות – יקיימו קודם אותן
ולאחר טווח של לפחות שבוע – יקיימו את המשימות שכאן.
לאחר הסיכום ממשיכים למשימות האחרות, כולן בנושא החדש: חסכון והתייעלות אנרגטית.
2. כרטיסיות התייעלות אנרגטית – ניתן לתת לכיתה כשיעורי בית – כשבוע לפני שמעבירים את השיעור.
כל בית ספר קיבל ביום ההכשרה:
* דף לשכפול משני צידי הדף- צריך לחשב דף אחד בלבד לכיתה, גוזרים ל-7 כרטיסיות.
* סט אחד של כרטיסיות מנויילנות – שמרו עליהן לשנים הבאות.
* נדרשת הכנה מראש של החומרים לסעיף ב' – נא קראו והכינו הכל מראש ולפני הכניסה לכיתות.
אופן השימוש בכרטיסיות:
מחלקים את הכיתה ל-7 קבוצות, כל קבוצה מקבלת כרטיסיה שמכילה:
שלושה כללים להתייעלות אנרגטית והרגל לאורח חיים בריא אחד.
א. כל קבוצה לומדת היטב את הכללים שקיבלה וממציאה דרכים יצירתיות וקצרות ללמד את הכיתה.
למשל על ידי: ציור על הלוח / הצגה קצרה / חמשיר / פנטומימה.
ב. כל קבוצה מקבלת הרגל אחד ומעצבת שלט שבו כתוב ההרגל באופן בולט וברור.
מבקשים מהכיתה להביא מספריים, טושים, דבק,בריסטולים משומשים וחומרים שונים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר, כגון: פקקים, מגזינים, שאריות בד, קופסאות ביצים ועוד.
מכינים לכל כיתה מהחומרים שנאספו: 7 בריסטולים משומשים וחומרים (לקישוט השלט) בשימוש חוזר.
3. סרטונים:
א. משפחת פחמני – 3.5 דקות – https://www.youtube.com/watch?v=5N7H3CUArtE
משימת צפיה: מבקשים מהתלמידים לכתוב מהם הכללים שהם ממליצים למשפחת פחמני לאמץ.
ב. שטפונות באוסטרליה – דקה – https://www.youtube.com/watch?v=1dxWB2PE9Ec
מסתכלים ביחד ומסבירים מה שרואים: שטפונות – תופעת טבע כתוצאה של פליטות גזי חממה.
ג. "אנרגיה בואו נחסוך" – 3.5 דקות – https://www.youtube.com/watch?v=1-g73ty9v04
משימת צפיה: מבקשים מהתלמידים לשים לב תוך כדי צפיה ולרשום את הנקודות הבאות:
– פעולות שפוגעות באיכות הסביבה.
– תופעות טבע שנגרמות כתוצאה מהפעולות המזיקות.
– פעולות לתיקון – הרגלי חיים שמתחשבים בסביבה.
4. משחקים וכרזות – כל בית ספר קיבל ערכה.
בחוברת "שימוש מושכל בחשמל" נמצאים:
* משחק רביעיות. * משחק פאזל. * דפי קריאה – המחולקים ל-22 פרקים.
5. משימות לקראת יום כדור הארץ: יום כדור הארץ יחול ביום שני 27.4.15,
יום לפני כן : ב-26.4.15 לבצע שיעור בכיתות ו':
– לחלק שאלון למילוי על ידי התלמידים.
– לחלק שאלון למילוי על ידי ההורים – לבקש שיחזירו את הספח וישאירו את ההמלצות.
– לחלק דפי מידע + כותרת לכל תלמיד, לבקש מהם להדביק את הכותרת לדף
ולתלות על לוחות בנייני המגורים שלהם / בניינים סמוכים / לוחות מודעות בעיר.
– מומלץ לשחק עם הכיתה את שני המשחקים הבאים כדי להרחיב את החשיבה הסביבתית.
שני משחקים עם מוסרי השכל סביבתיים:
"מספרים ופעולות"
כותבים על דף מספרים ולידם פעולות, למשל:
1- לעמוד ולשבת, 2- למחוא כף, 3- לגרד באף, 4- להסתובב לצד ימין,
5- להסתובב לצד שמאל, 6- להרים רגל ימין, 7- להרים רגל שמאל
אופן המשחק:
מלמדים את התלמידים איזו פעולה מייצג כל מספר ומתחילים לשחק:
תחילה קוראים את המספרים לפי הסדר, התלמידים זוכרים עדיין.
לאחר מכן קוראים מספרים באופן אקראי, התלמידים מתחילים להתבלבל.
ממשיכים לומר מספרים באופן אקראי אך מבקשים שיגידו כל פעם מה הפעולה שעושים.
מה אפשר ללמוד מהמשחק?
1. לוקח זמן לזכור כללים חדשים – גם הרגלים חדשים לוקח זמן להטמיע.
צריך לתת זמן לתהליך של אימוץ הרגלים סביבתיים, ולחזור עליהם שוב ושוב עד שיופנמו,
אצל כל אחד ואחת מכם וגם אצל אלה שאתם מלמדים אותם.
2. יצרנו מערכת כללים חדשה – אנחנו חיים במערכת עם כללים רבים, חלקם טובים פחות ויותר,
אנחנו יכולים גם ליצור כללים משלנו, שמתאימים לנו במיוחד כללים שתורמים לסביבה.
"ראי"
התלמידים מתחלקים לזוגות ועומדים אחד מול השני. במקביל ובקצב פעולה איטי,
כל אחד מחקה את השני כמו ראי.
מה אפשר ללמוד מהמשחק?
1. שיקוף – הראי משקף לנו את הפעולות שאנו עושים. לעיתים חשוב לקבל שיקוף,
לא כל הפעולות שלנו מוצלחות ואנו לא תמיד מודעים לזה.
2. חיקוי – הרבה פעמים אנחנו מחקים מישהו בחברה, חשוב לשים לב אם הפעולות
שאנחנו מחקים טובות לנו ולסביבה. לנסות להפעיל חשיבה ביקורתית ולהימנע מעשיית
פעולות באופן אוטומטי.
3. לכל אחד יש השפעה על האחר – כל פעולה שאנחנו עושים משפיעה על האחר ועל העולם.